Umowy zawarte podczas pokazów produktów.
Uważaj na organizowane prezentacje i umowy zawarte podczas pokazów produktów!
Od dawna na rynku działają podmioty, które dokonują sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa poprzez umowy zawarte podczas pokazów produktów. Ta forma sprzedaży to akwizycja. Pokazy produktów tego typu firmy organizują najczęściej w hotelach, restauracjach lub na wycieczkach. Organizatorzy, by zachęcić do udziału w prezentacji, przedstawiają je nawet jako darmowe konsultacje lekarskie. Podczas takich spotkań handlowcy prezentują produkty, które ich zdaniem mają poprawić komfort życia czy wspomagające leczenie. Na takich pokazach handlowcy prezentują sprzęt medyczny, RTV, AGD, materace, garnki lub naczynia. Prowadzący obiecują, że oferowane towary są darmowe lub można je zakupić z wielką obniżką. Na końcu jednak okazuje się, że konsument musi za nie słono zapłacić.
Organizatorzy kierują pokazy zazwyczaj do określonej grupy wiekowej (np. do osób starszych). Dzieje się tak nie bez powodu.
Łatwo przekonać takie osoby, że prezentowane produkty są im potrzebne. Jeszcze łatwiej, gdy zmierzają do utrzymania zdrowia, co jest dla seniorów bardzo ważne. Chcą oni być w jak najlepszej formie. Często też zatrudnieni przez organizatorów “specjaliści” wykonują uczestnikom pokazów badania (np. pomiar ciśnienia, poziomu cukru we krwi). Ci “specjaliści” również intepretują wyniki badań. Zatrudnieni przez sprzedających “specjaliści” to tak naprawdę handlowcy, a nie osoby z medycznym wykształceniem. Wszystkie te czynniki powodują to, że konsumenci decydują się na zakup prezentowanych produktów. Czynią to bez większego zastanowienia. Towary te nie są jednak niezbędne, kosztują dużo pieniędzy. Najczęściej sprzedawane są po zawyżonej cenie i nierzadko nie posiadają obiecanych właściwości. Uczestnicy pokazów często kupują pod wpływem chwili, a po powrocie do domu tego żałują.
Istotne jest, że na prezentacjach konsumenci zaciągają pożyczki w związku z zakupem oferowanych produktów.
Kupujący zobowiązuje się do spłaty udzielonej pożyczki przez następne kilka lat. Dodatkowo przez pożyczkodawca nalicza wysokie koszty pożyczki. Z tego konsument nie zdaje sobie sprawy. Osoby biorące udział w pokazach często nie są świadome, że zawierają umowę pożyczki, bo dostają do podpisu od organizatorów bardzo dużo dokumentów.
Jak wyjść z kłopotów spowodowanych przez umowy zawarte podczas pokazów?
Pamiętaj, że przede wszystkim możesz odstąpić od zawartej umowy bez podawania przyczyny. Termin na złożenie oświadczenia wynosi 14 dni od dnia dostarczenia towaru. Jeśli organizator pokazu nie poinformuje Cię o możliwości zwrotu towaru, wówczas uprawnienie do odstąpienia umowy wygasa dopiero po upływie 12 miesięcy. Odstąpimy od umowy składając oświadczenia podmiotowi, z którym zawarliśmy umowę. Najczęściej będzie to organizator spotkania. Pismo najlepiej wysłać sprzedającemu listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. W trakcie następnych 14 dni należy odesłać towar przedsiębiorcy. W rezultacie ten ma obowiązek zwrotu pieniędzy w ciągu 14 dni od otrzymania informacji o odstąpieniu od umowy. Może się on jednak z tym wstrzymać do momentu dostarczenia mu zwracanego przedmiotu. Wraz z odstąpieniem od umowy sprzedaży produktów unieważnimy również umowę o kredyt konsumencki (jeśli konsument zaciągnął pożyczkę na zakup towarów). Najlepiej jednak poinformować również bank, że doszło do odstąpienia od umowy zawartej na pokazie.
Masz problemy związane z zawartą umową? Potrzebujesz profesjonalnej pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami!
Autor: radca prawny Dominika Witkowska.
Zapraszamy do zapoznania się z naszym ostatnim wpisem https://szantar.pl/bez_kategorii/dlugi-alimentacyjne-a-upadlosc-konsumencka/