Konsumencie, uważaj przy zawieraniu umowy sprzedaży na raty! Jak uniknąć zawarcia niekorzystnej umowy?
W życiu codziennym bardzo często zawierane są umowy sprzedaży towarów z rozłożeniem płatności na raty. Często w sklepach widzimy hasła „Raty 0%”, czy „Raty 0% i przez pół roku nie płacisz”. Czy rzeczywiście zakupy w trakcie takich promocji nic nas nie kosztują? Otóż nie zawsze, dlatego warto być bardzo uważnym, by uniknąć zawarcia niekorzystnej dla siebie umowy!
W praktyce wygląda to tak, że gdy kupujący decyduje się na kupno określonego produktu na raty, to zakup jest finansowany przez bank. W tle całej tej transakcji dochodzi więc do zawarcia przez kupującego umowy pożyczki. Pożyczkodawca przekazuje sprzedającemu środki konieczne do nabycia wybranego towaru, a następnie kupujący zwraca pożyczkodawcy pieniądze w ustalonych ratach.
Przy zawieraniu umowy sprzedaży towaru, gdzie zostaje rozłożona płatność na raty, warto zawsze sobie przeliczyć wysokość podanej raty przez okres spłaty. Jeśli podany wynik przekracza umówioną cenę towaru, oznacza to, że zakup wcale nie był wolny od dodatkowych kosztów. Przykładowo mogę wskazać, że przy zakupie produktu za cenę 3.000,00 zł, w przypadku rozłożenia zapłaty należności na 10 rat przy uwzględnieniu wspomnianej promocji „Raty 0%”, miesięczna rata powinna wynosić 300,00 zł.
A zatem jakie dodatkowo koszty nalicza pożyczkodawca? Może to być na przykład prowizja, oprocentowanie pożyczki, czy też umowa ubezpieczenia, której przedmiotem jest ochrona zdrowia i życia kupującego. Należy jednak pamiętać, iż zazwyczaj przystąpienie do tego rodzaju umowy ubezpieczenia jest dobrowolne. Kupujący nie ma obowiązku korzystania z umowy ubezpieczenia oferowanej przez sprzedającego lub bank. Co więcej, sprzedający często nawet nie informują nawet kupującego, że przy zakupie towaru na raty, który finansowany jest środkami na podstawie umowy pożyczki między bankiem a nabywcą, naliczono dodatkowe koszty, które de facto obciążają konsumenta! Liczą, że kupujący nie zorientuje się, iż został obciążony opłatami i będzie spłacał większe zobowiązanie, a przedsiębiorca dzięki temu osiągnął większy zysk.
Konsumencie, co w przypadku, gdy zawarłeś niekorzystną dla siebie umowę sprzedaży? Pamiętaj, że przysługuje Ci prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość (np. przez Internet) w terminie 14 dni od jej zawarcia. Ponadto, gdy zawarłeś umowę pozostając w błędzie co do treści czynności prawnej, na podstawie art. 88 kodeksu cywilnego możesz również uchylić się od skutków prawnych złożonego pod wpływem błędu oświadczenia woli, w którym wyraziłeś wolę zawarcia umowy.
Masz problemy związane z zawartą umową? Potrzebujesz profesjonalnej pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami!
radca prawny Dominika Witkowska, Kancelaria Adwokacka Szantar i Wspólnicy; biuro@szantar.pl